لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
بودجه ریزی عملیاتی الگویی برای ارتقاء نظام مدیریت مالی در شهرداری ها
چکیده :
شهرداری درعرف جهانی بعنوان مظهری ازدولت محلی بشمارمی آید.شهرداری ها بعنوان موثرترین نهاد شهری وظایف و خدمات گسترده ای را بعهده دارند که براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه چهارم توسعه بر حیطه این وظایف افزوده خواهد گردید. شهرداری ها نیز مانند دولت تمام فعالیت های مالی خود،اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه ها که به منظور اجرای برنامه ها و وظایف متعدد خود صورت می گیرد را در چهارچوب قانون بودجه انجام میدهند، بنابراین روش بودجه ریزی نقش بسیار مهم و حیاتی در تحقق اهداف شهرداری ها ایفا می نماید .
عدم انجام اصلاحات اساسی در قوانین و مقرارات شهرداری ها که در سال 1343مصوب گردیده از یکسو،و رویکرد عملگرایانه به روش بودجه ریزی افزایشی در شهرداری ها که زمانی برای اجتناب از کار عظیم بودجه نویسی ابداع گردید مشگلات فراوانی را درنظام مدیریت مالی شهرداری ها وهمچنین ساختارحسابداری آن پدیدآورده است .
اين مقاله حاصل مطالعات ميداني است كه در سال1385 تحت عنوان "آسیب شناسی و بررسی نارسایی های ناشی از عدم بکارگیری بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری کاشان" در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد توسط محقق ، انجام گرفته است .
در این پژوهش سعی شده است با پیاده سازی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC بعنوان یکی از الگوهای اصلی بودجه ریزی عملیاتی ، بودجه شهرداری از قالب 4 فصل و 20 ماده خارج و با شناسایی مراکز هزینه و ظبقه بندی جدید هزینه ها از یکسو و تفکیک فعالیت های شهرداری از سوی دیگرامکان محاسبه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم خدمات و پروزه های شهرداری فراهم گردد.
2
یافته های این پژوهش حکایت ازآن دارد که بودجه ریزی عملیاتی قابلیت محاسبه بهای تمام شده خدمات را به ساختار حسابداری شهرداری ها می افزاید و کارایی سیستم بودجه ریزی را در شهرداری ها به نحو چشمگیری ارتقاء می بخشد
واژگان کلیدی : بودجه ریزی ،هزینه یابی ، کارایی ، اثر بخشی ، عملکرد
مقدمه
با گذشت نزديك به يك قرن از وضع قوانين مربوط يه بلديه و با وجود گستردگي وظايف و عمليات شهرداري ها ،هنوز هم مي توان بسياري از مسائل را برشمرد كه حتي در ميان متخصصان امور شهري به آن كم توجهي مي شود. امور مالي شهرداريها مثال بارز چنين سخني است.
مديريت امور مالي شهرداري ها و مسايل مربوط به حسابداري و حسابرسي آن ها ، همواره پاشنه آشيل شهرداري ها بوده است. به نحوي كه هم اكنون به اين تصور در اذهان عمومي كه شهرداري ها بنگاهي با گردش مالي زياد و حتي حيف وميل هاي بي حساب اقتصادي است دامن زده است. شهرداري ها نيز به دليل توان محدود كارشناس كمتر به فكر نظم و نسق دادن امور مالي خود بوده اند.
نياز هاي نامحدود سازمان هاي شهري و منابع محدودي كه در دسترس آن ها بوده است ، وجود بودجه را اجتناب ناپذير مي كند.
بنابراين بودجه ضرورتي است كه محدوديت منابع آن را ايجاد كرده است. نخستين پيام هر سند بودجه اين است كه سازماني در صدداست تا منابع محدود خود را بين نياز هاي نامحدود به شكلي مناسب توزيع نمايد .
3
تعریف بودجه :
علما و صاحبنظران علم بودجه نويسي ، بودجه را اينگونه تعريف نموده اند : بودجه برنامه اي مصوب در قالب اعداد وارقام است كه وسيله اجراي طرح ها و فعاليت هاي سازمان را در زمان تعيين شده فراهم مي سازد.
بنا براين تعريف سه عنصر اصلي قابل تشخيص است :
1- برنامه ها و فعاليت هايي كه بايد انجام شود
2- ميزان هزينه هايي كه براي انجام اين برنامه ها و فعاليت ها مورد نياز است
3- منابع درآمدي قابل شناسايي و وصول
اما بر اساس ماده 23 آيين نامه مالي شهرداري ها ، مصوب تير ماه 1346" بودجه شهرداري ، عبارت است از يك برنامه جامع مالي كه در آن كليه خدمات و فعاليت ها و اقداماتي كه بايد در طي سال مالي انجام شود ، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهاي لازم براي تامين هزينه آن ها پيش بيني مي شود و پس ازتصويب انجمن شهر قابل اجراست".
جایگاه بودجه در نظام مدیریتی شهرداری ها
پس از طرح تعريفي كلي و ساده از بودجه ، مي توان يادآور شد كه بودجه يكي از مهمترين ابزارها در مديريت مالي شهرداري هاست و اهميت آن به حدي است كه طبق ماده 16 آيين نامه مالي شهرداري ها ، مسئوليت آن به عهده شهردار است.
شهردار مسئول مستقيم مسائل مالي شهرداري هاست و مديرت مالي آن را بعهده دارد ، بنابراين بودجه را نبايد معادل مفهوم ريالي آن و تنها يك سند مالي دانست ، بلكه بودجه در شهرداري ها ابزاري است براي كنترل و پيشرفت كار و حصول اطمينان از انجام آن طبق برنامه پيش بيني شده ، و به همين دليل است كه شهردار ميتواند با وجود يك شيوه صحيح از تهيه و تنظيم بودجه و استخراج گزارش هاي مناسب بودجه اي ، كنترل صحيح و مناسبي را بر پيشرفت كارها و هزينه هاي انجام شده اعمال و در صورت لزوم تصويري روشن از وضعيت عملكرد شهرداري ها ارائه نمايد.
5
روش بودجه ریزی در شهرداری ها
از ميان فصول 9گانه قانون شهرداري ها ، فصل هفتم با عنوان "مقررات استخدامي ومالي" اختصاص به مديريت مالي و اداري شهرداري دارد.
بودجه برنامه اي ، نوعي از بودجه نويسي است كه در آن هزينه ها بر اساس وظايف ،برنامه ها و طرح يا فعاليت هاي گوناگوني دستگاه هاي اجرايي برآورد و تنظيم مي شود.
در بودجه متداول ، برنامه عمليات مورد نظر منعكس نمي شود ، در اين نوع بودجه نويسي مشخص نمي شود كه هزينه ها براي چه منظوري برآورد گرديده است.
بودجه عملياتي ، علاوه بر طبقه بندي وظايف ، عمليات هر دستگاه برحسب روش هاي دقيقي مانند حسابداري قيمت تمام شده و اندازه گيري كار محاسبه مي شود.
اگر بخواهيم براساس طبقه بندي ارائه شده بودجه شهرداري ها را نامگذاري كنيم ، به استناد ماده 25 آيين نامه مالي شهرداري ها مي بايست آن را بودجه برنامه اي بناميم ، چرا كه بر اساس اين قانون " بودجه شهرداري بايد بر اساس برنامه ها و وظايف و فعاليت هاي مختلف و هزينه هريك ازآن ها تنظيم گردد".
اما اگر اين قضاوت را بر اساس آن چه در عمل اتفاق مي افتد صورت گيرد، بودجه ريزي در شهرداري ها را مي توان از نوع بودجه ريزي افزايشي دانست ، چرا كه بمنظور انجام بودجه برنامه اي در شهرداري ها ، ابتدا بايد وظايف قانوني شهرداري ها را طبقه بندي نمود و سپس در داخل هر طبقه از وظايف ، برنامه هاي مربوط به آن ، گروه بندي گردد. و در قالب هر برنامه نيز طرح يا فعاليت هايي وجود دارند كه هزينه هريك از آن ها مي بايست بر اساس اصول متداول و شناخته شده فن بودجه نويسي برآورد گردد.
روند بودجه ریزی در شهرداری ها
مراحل بودجه ريزي در شهرداري ها نيزهمانند دولت از زمان شروع تا خاتمه داراي 4 مرحله است. بدين ترتيب كه ابتدا دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه در قالب وظايف كلي از سوي وزارت كشور تدوين ميگردد ، سپس در هر شهرداري مطابق با اين دستورالعمل مبلغ و ميزان مخارج اجراي كليه خدمات و فعاليت هايي كه بايد در طي سال انجام شود برآورد مي گردد و درآمد هاي لازم براي تامين اين هزينه ها پيش بيني مي شود (تهيه وتنظيم).